UITGANGSPUNTEN HERONTWIKKELING

Udromia Mijdrecht

De herontwikkeling van het gebied voorziet in de sloop van bestaande bebouwing, beëindigen van de buitenopslag en de realisatie van een woongebied met een representatief appartementengebouw. Dit gebouw zal fungeren als een aantrekkelijk visueel element bij de entree van het dorp. Het appartementengebouw wordt ontworpen om het scharnierpunt tussen het bedrijventerrein, centrum, ov-knooppunt en landschappelijke dijkzone te markeren en zal tevens de bestaande groenstructuur langs de rondweg versterken.

CONCEPT

Het gebouw als object is ’te gast’ in het landschap. De dijk moet weer duidelijk herkenbaar zijn en als structuur doorlopen langs de locatie. Er wordt ingezet op hoogwaardige materialen en een unieke vormgeving van het pand.

SITUERING EN ORIËNTATIE

Alle bestaande bebouwing op het perceel wordt gesloopt. Het nieuwe appartementengebouw krijgt aan alle zijden een representatieve gevel. De zijde met een gallerij ontsluiting krijgt een volwaardige gevel om de galerij uit het zicht te ontnemen. Er wordt voldoende afstand gehouden tussen het gebouw en de rondweg om de voortzetting van de groenstructuur te waarborgen. Deze strook is op zijn smalst 3m en op het ruimste punt 6m. De buitenruimtes van de woningen zijn gericht op de ringvaart. De massa krijgt een ‘ruit’ vorm, door deze vorm op de kavel ontstaat er een zichtlijn richting het stationsgebouw vanaf de dijk.

MASSA

De bouwmassa is compact en heeft een maximale hoogte van vijf bouwlagen, waarvan de onderste laag deels open is vanwege het parkeren. Een groen talud verbergt de auto’s uit het zicht maar laat wel een doorkijk mogelijk naar de achterliggende dijk. De bovenste bouwlaag wordt teruggetrokken als beëindiging van het volume.

PROGRAMMA, BERGINGEN PARKEREN EN ONTSLUITING

In het woningbouwplan kunnen 20 appartementen hun plek krijgen verdeeld over 4 verdiepingen. De begane grond biedt ruimte voor 20 parkeerplekken en 20 bergingen. Er zullen 12 extra parkeerplaatsen worden gesitueerd op het langparkeerterrein aan de overkant van de rotonde.
De nieuwe entree voor auto’s, voetgangers en fietsers wordt gesitueerd bij de rotonde. Hier zal dan ook de hoofdontsluiting in de vorm van een kern worden gesitueerd. Een extra vluchtkern zal zuidelijk van het gebouw worden geplaatst.

OPENBARE- EN BUITENRUIMTE

Als onderdeel van de belangrijke lijnstructuur in Mijdrecht (Ringdijk en Ringvaart volgens Landschapsnota 2030) dient deze herontwikkeling deze idealiter te versterken en deze zeker niet te onderbreken. Het gebouw zal dan ook ingebed worden tussen het groene dijklichaam en met zijn voet in een groen talud/zone staan aan de Rondweg. Door deze inbedding wordt de langgerekte groene (landelijke) structuur langs Randweg/Ringvaart doorgezet.